torsdag 15 september 2011

Operationsdagen

Efter en tidig väckning så bar det då iväg till sjukhuset. Min sambo tog sig tid att köra dit mig innan han for till jobbet. Jag hade ju med mig en hel del saker jag såsom myskläder och spikmatta. Alla andra hade typ ingenting förutom ytterkläderna. Nu råkade det sig så bra att jag i sista minuten kvällen före fick veta att jag hade två bekanta att dela rum med. Den ena skulle liksom mig på halsmandeloperation och den andra med sin hand. Ibland har man tur.

Efter att ha slunkit förbi alla i kön till labbet (tog bakdörren)för något blodprov(korstest tror jag det hette) så blev det då dags för de underbara ROSA paltorna. Som tur var så visade sjuksköterskan att öppningen på rocken skulle sitta på ryggen, annars hade den nog hamnat på framsidan. Badrocken virades runt och sjukhusets vita trosor låstes in. Dem ville ingen av oss ha.

I väntan på operationen fick vi det riktigt trevligt i rummet. Sämre kunde man absolut ha haft det. Tabletterna som jag fick innan operationen gjorde inte att det dök upp några rosa moln direkt, men de hade väl sin inverkan iallafall. Sedan visade det sig att jag var först i tur ner till operationen, och tur var väl det eftersom jag nog var aningen nervös.

Själva operationen minns man ju inget av som tur är. Man försöker ju hålla sig vaken sålänge det går, men det slutar ju alltid på samma sätt. Klockan är 09.00 Zzzzz

10.15 vaknar jag till liv igen och känner mig konstigt nog väldigt pigg. Blir skickad tillbaka till rummet och får isvatten att dricka och ispåse runt halsen. Lite ömt och sjukt känns det i halsen, men medicinerna gör nog sitt. Senare under eftermiddagen fick jag till och med i mig en tallrik sval och välmosad soppa av något slag. Salt och gott var det. Och senare under kvällen en skål med nyponsoppa.

Barnavdelningen som skulle hålla koll på oss halspatienter under natten hade så fullt upp att de inte "ville" ha oss kvar på avdelningen så vi får flytta ner till kirurgiska till natten. Tyvärr inte i samma rum, men det gick nog helt bra iallafall. Mest bekymmer hade jag med droppställningen som skulle med överallt och Panacod brustabletterna som skulle drickas upp. Blev istoppad medicin mer eller mindre hela kvällen och natten. Och den där lilla tappen som sitter i svalget hade under natten blivit dubbelt större och var på grund av detta en orsak till att nattsömnen stördes. Den liksom trillade fram och tillbaka än hur man försökte ligga. Nåja, man får väl vara glad att man har det gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar