söndag 6 mars 2011

Ibland har man ödet på sin sida

Idag har jag varit på skidtävling till Nedervetil och fått lite frisk luft. Men jag var nog endast en liten hårsmån från att istället ha frontalkrockat med en ung kille som tydligen trodde att han var odödlig. Jag kände igen bilen (en liten skåpbil som kör ut mat till gamla tanter och farbröder i Pedersöre kommun) på långt håll och visste från tidigare att vettet inte riktigt räcker till hos utkörarna. Jag saktade ner och körde så långt åt sidan det bara gick, men inte hjälper det när föraren i den andra bilen tror att han är ensam i trafiken och satsar på innerkurvan (pucko). Jag hann bara se framlyktorna på bilen och tänka att nu smäller det. Killen i den bilen fick gira kraftigt och det i sista sekunden. Jag blev så JÄVLA förbannad så det var nog tur för honom att det inte gick värre.

Unga killar från vissa delar av kommunen tror att de är odödliga i trafiken och bryr sig inte ett dugg om andra trafikanter. Kör varje dag en bit längs Finlands farligaste vägsträcka, Jakobstad-Esse och där finns det många aspiranter till Sveriges värsta bilförare. Det är ingen skillnad om det är hastighetsbegränsningen 80 eller 100. Dessa ungdomar har FRI hastighet. Endast polisens spikmatta skulle få stopp på dem, och därefter skulle bilarna plockas bort av dem en efter en.

Imorgon blir det att återgå till jobbet, tror att jag skall börja åka kollektivt istället bara det skulle finnas någon buss som skulle våga sig på rutten. Nu blir det slapp resten av dan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar